Dlaczego warto codziennie sięgać po kawę

Zdecydowana większość Polaków nie wyobraża sobie poranka bez aromatycznej kawy – według badań aż 75% z nas wypija co najmniej jedną filiżankę dziennie. W naszych kubkach goszczą różne rodzaje tego napoju – rozpuszczalna, mielona i oczywiście kawa ziarnista. Wszystkie je łączy najważniejsza cecha – pyszny smak i pobudzająca moc, którą ze sobą niosą.

Wpływ kawy na nasze zdrowie

Poza solidną dawką energii, którą kofeina dostarcza naszemu organizmowi, kawa ma również wiele innych zdrowotnych właściwości. Już sam jej zapach łagodzi stres i stymuluje nasz mózg, działając odprężająco. Dodatkowo kofeina poprawia krążenie krwi, co pozytywnie wpływa na pracę serca i układu krwionośnego.

Kawa jest także źródłem silnych antyoksydantów – jej nieprzetworzone ziarna zawierają ich ponad tysiąc. Niszczą one wolne rodniki i niwelują stany zapalne w naszym organizmie, dzięki czemu mogą chronić go przed nowotworami. Naukowcy szacują, że codzienne picie kawy zmniejsza ryzyko zachorowania na raka prostaty nawet do 30%, a raka wątroby do 35%! Dodatkowo napój ten przyczynia się do opóźnienia zachorowania na Parkinsona i Alzheimera. Osoby pijące kawę zapadają na te choroby średnio 8 lat później niż osoby, które jej unikały. 

Kawa to również piękny wygląd

Nie zapominajmy również, że zawarta w kawie kofeina przyspiesza metabolizm i spalanie tłuszczów, co może być szczególnie ważne dla odchudzających się. Najlepsza dla osób na diecie jest oczywiście czarna kawa, której nie należy słodzić ani podawać z kalorycznymi dodatkami jak śmietanka czy słodkie syropy.

Oprócz oczywistych działań prozdrowotnych, kawa ma również duży wpływ na naszą urodę. Fusy pozostałe z zaparzenia kawy ziarnistej można wykorzystać jako peeling antycellulitowy, ujędrniający skórę i wyrównujący jej koloryt. Miłośniczki naturalnej pielęgnacji stosują również kawowe maseczki oraz płukanki do włosów.

Ile filiżanek kawy można wypić dziennie?

Przyjmuje się, że bezpieczna dawka kofeiny dla zdrowej dorosłej osoby wynosi około 300 mg dziennie, czyli 3-4 filiżanki. Ilość kofeiny w jednej porcji kawy zależy jednak od wielu czynników – jej gatunku, stopnia zmielenia czy metody parzenia. 30 ml ukochanego przez Włochów espresso zawiera około 60 mg kofeiny, filiżanka kawy rozpuszczalnej to około 95 mg, a kawa czarna do 140 mg w zależności od pojemności naszego kubka. 

Z tego powodu warto z rozsądkiem sięgać po kolejne filiżanki – zwłaszcza jeśli w ciągu dnia pijemy dodatkowo herbatę, colę czy yerbę, które również zawierają substancje pobudzające. Szczególną ostrożność w piciu kawy powinny zachować kobiety w ciąży i karmiące piersią – bezpieczną dzienną dawkę kofeiny powinny one ustalić z lekarzem.